Pages

Rabu, 4 Mei 2011

BERKONGSI ILMU TANPA DENGKI DIKIRA JIHAD

RASULULLAH bersabda bermaksud: “Sesiapa yang ditanya mengenai ilmu lalu dia menyembunyikannya, akan diikat mulutnya (meletakkan kekang di mulutnya seperti kuda) dengan kekang daripada api neraka pada hari Kiamat.” (Hadis riwayat Abu Daud dan at-Tirmidzi)
Islam sangat menghargai ilmu dan ulama (ilmuwan), sehingga kedudukan ilmu dan ulama diangkat sangat tinggi serta mulia dalam parameter Islam.
Allah berfirman bermaksud: “… nescaya Allah akan meninggikan orang yang beriman di antaramu dan orang yang diberi ilmu pengetahuan beberapa darjat…” (Surah al-Mujaadalah: 2).
Islam mewajibkan umatnya mempelajari ilmu sehingga diharapkan mereka bekerja berdasarkan ilmu yang dipelajarinya, bukan sekadar mengikuti seseorang tanpa tujuan.
Berjihad dalam ilmu bermaksud bersungguh-sungguh membentuk masyarakat dari segi ilmu pengetahuan dan peradaban serta memberikan gambaran yang betul tanpa merasa iri hati atau tamak kerana orang memberikan ilmu berupa petunjuk dikurniakan pahala dan kebaikan sama seperti orang yang mengamal ilmu itu.

Tiada ulasan:

Popular Posts